Ford zapowiedział pełną elektryfikację samochodów osobowych w Europie do 2030 r.
Produkcja 600 tysięcy pojazdów elektrycznych rocznie do końca 2023 roku, gama samochodów osobowych w Europie dostępna w wariantach w pełni elektrycznych lub hybrydowych plug-in do połowy 2026 roku i wreszcie przejście na pełną elektryfikację oferowanych aut osobowych do 2030 roku – Ford postawił sobie niezwykle ambitne cele i jako lider elektryfikacji konsekwentnie realizuje strategię biznesową polegającą na transformacji swojej globalnej działalności. Po niezwykle udanych debiutach elektrycznego Mustanga Mach–E oraz popularnego „dostawczaka” E-Transita, producent prezentuje w Polsce w pełni elektryczną wersję ikony amerykańskiej motoryzacji – pick-upa F-150 Lightning.
- Firma utworzyła nową, globalną jednostkę organizacyjną Ford Model e. Koncentruje się ona na projektowaniu, produkcji oraz dystrybucji pojazdów elektrycznych.
- Ford dąży do tego, aby do 2035 r. wszystkie zakłady produkcyjne w Europie, a także jego dostawcy i niezbędna logistyka, były neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.
- W ramach globalnej strategii biznesowej Ford planuje wprowadzić w Europie trzy nowe elektryczne modele osobowe i cztery nowe elektryczne pojazdy użytkowe do 2024 r.
- F-150 Lightning to w pełni elektryczna wersja najpopularniejszego pick-upa w Stanach Zjednoczonych. Auto zostało zaprezentowane 8 listopada w Elektrowni Powiśle w Warszawie.
Gościnne występy F-150 Lightning
Legendarny Ford serii F już od 45 lat dzierży miano najlepiej sprzedającego się pick-upa w Ameryce1. Nic więc dziwnego, że jego w pełni elektryczna wersja błyskawicznie podbiła serca kierowców zza oceanu. F-150 Lightning w ciągu zaledwie dwóch miesięcy od rozpoczęcia dostaw trafił do rąk nowych właścicieli we wszystkich 50 stanach USA. Zaś od debiutu rynkowego w lipcu bieżącego roku koncern sprzedał już 11 196 egzemplarzy tego modelu. Samochód jest produkowany w nowoczesnym Centrum Pojazdów Elektrycznych w historycznym kompleksie Ford Rouge, które w związku z ogromnym zainteresowaniem elektrycznym pick-upem jest obecnie rozbudowywane tak, aby zwiększyć wydajność linii montażowej do 150 000 aut w przyszłym roku.
Mając na celu promocję samochodów elektrycznych Ford Polska postanowił zaprezentować w kraju swoją trzecią ikonę elektromobilności – pick-upa F-150 Lightning. Jednakże obecne plany koncernu nie przewidują sprzedaży tego modelu w Europie.
F-150 Lightning w pigułce
F-150 Lightning to najbardziej inteligentny i innowacyjny pick-up Forda, jaki amerykański producent kiedykolwiek zbudował. Świadczą o tym m.in. zastosowane nowoczesne technologie oraz bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania Ford Power-Up, które sprawią, że samochód z czasem będzie coraz lepszy, a także legendarne możliwości pojazdów zbudowanych w zgodzie z filozofią Built Ford Tough.
Moc maksymalna wersji z rozszerzonym zasięgiem wynosi 580 KM, podczas gdy F-150 Lightning ze standardowym zestawem akumulatorów zapewnia moc 452 KM. Obie wersje mają także imponujący maksymalny moment obrotowy, który wynosi aż 1 050 Nm – więcej niż jakikolwiek inny pick-up serii F-150 kiedykolwiek. Samochód oferuje kierowcom wyjątkowe przyspieszenie – od zera do 96 km na godzinę w 4,5 sekundy.
Amerykański pick-up może pochwalić się doskonałymi osiągami terenowymi, z układem napędowym 4×4 z czterema trybami jazdy do wyboru: normalny, sportowy, terenowy i holowanie/transport. Wytrzymała ochrona podwozia zapewnia bezpieczeństwo układu napędowego dzięki metalowym osłonom chroniącym akumulator i silniki pokładowe przed trudnym terenem. Sam akumulator jest zabezpieczony wodoodporną obudową otoczoną ochroną przed uderzeniami i został przetestowany w temperaturach nawet do -40 stopni Celsjusza, aby upewnić się, że Lightning może działać wtedy, gdy jest najbardziej potrzebny.
Ford wyposażył całkowicie nowego elektrycznego pick-upa F-150 Lightning w inteligentne technologie, które precyzyjnie obliczają pozostały zasięg pojazdu na bazie warunków w czasie rzeczywistym, aby klienci mogli m.in. holować przyczepy z większą przewidywalnością.Funkcja Intelligent Range zbiera dane dotyczące m.in. prędkości poruszania się, temperatury otoczenia, dostępnej w akumulatorach energii, ale także nawyków kierowców (np. sposób korzystania z klimatyzacji), a także topografii trasy.
Ciekawym rozwiązaniem jest Ford Intelligent Backup Power, który debiutuje w F-150 Lightning, dający użytkownikom możliwość korzystania z dwukierunkowego przepływu energii w elektrycznym pick-upie, co zapewnia dostawę energii elektrycznej do domu podczas awarii zasilania.
Możliwości zasilania nie ograniczają się jedynie do gospodarstwa domowego. Dzięki ulepszonemu Pro Power Onboard klienci mogą korzystać z wbudowanych gniazdek elektrycznych do bezpośredniego zasilania różnorodnych narzędzi, elektroniki i urządzeń poza domem. Standardowym wyposażeniem jest 2,4 kW mocy z opcją większej mocy.
Pod maską znajduje się wszechstronny, zaawansowany technologicznie, wytrzymały kufer, oferujący dedykowaną przestrzeń do przechowywania, która jest bezpieczna, zamykana i łatwo dostępna. Przedni bagażnik ma pojemność 400 litrów i 180 kilogramów ładowności – wystarczy, aby pomieścić dwie torby podręczne i jedną pełnowymiarową walizkę bagażu rejestrowanego lub dwa komplety kijów golfowych. Sprytnie zaprojektowana, z prześwitem na wysokości zderzaka, wodoodporna przestrzeń jest wyposażona w cztery gniazdka elektryczne i dwie ładowarki USB. Dzięki mocy 2,4 kilowata można tam podłączyć elektronarzędzia, telewizory, laptopy, głośniki, czy sprzęt AGD, a także stworzyć mobilne miejsce pracy.
Ikona motoryzacji w wydaniu elektrycznym
Mimo, iż trudno porównywać popularność pick-upów wśród polskich i amerykańskich kierowców, to zainteresowanie pojazdami elektrycznymi w Polsce stale rośnie. Zgodnie z Licznikiem Elektromobilności prowadzonym przez PZPM i PSPA pod koniec września bieżącego roku w Polsce zarejestrowanych było 54 795 samochodów osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym w podziale: pojazdy typy plug-in – 27 595 sztuk, zaś auta w pełni elektryczne – 27 200 sztuk. Do końca września ich liczba zwiększyła się aż o 44% w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku2.
Świetnie na polskim rynku radzi sobie Ford Mustang Mach-E. Do końca października bieżącego roku do klientów trafiło 650 egzemplarzy tego modelu. Oznacza to, że łącznie z 275 sztukami sprzedanymi w ubiegłym roku, po polskich drogach jeździ już 925 całkowicie elektrycznych Mustangów Mach-E.3 Model ten jest też najchętniej kupowanym samochodem elektrycznym w Polsce.
W ciągu najbliższych dwóch lat Ford w Europie wprowadzi trzy nowe elektryczne modele osobowe. Już w przyszłym roku w Centrum Elektryfikacji Forda w Kolonii koncern rozpocznie produkcję nowego elektrycznego crossovera klasy średniej, do którego w kolejnym roku dołączy następny model elektryczny, także produkowany w Kolonii. Ponadto od 2024 roku dostępny będzie Ford Puma w wersji elektrycznej, produkowany w rumuńskiej fabryce w Craiova.
– Zmiany w świadomości i wyborach konsumentów stają się coraz bardziej widoczne i Ford jest na nie gotowy. Od lat aktywnie promujemy elektromobilność i inwestujemy ogromne środki w projektowanie i produkcję atrakcyjnych, skomunikowanych i świetnie wyglądających samochodów elektrycznych. To co jest teraz niezbędne, to rozwój sieci publicznych ładowarek, które póki co nie nadążają w Polsce za dynamicznym wzrostem sprzedaży pojazdów elektrycznych. By osiągnąć zakładane do 2030 roku cele związane z dostępnością infrastruktury ładowania, tempo jej rozwoju powinno być co najmniej 10-krotnie szybsze – powiedział Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Nowy wymiar popularnych samochodów użytkowych
Do gamy oferowanych na polskim rynku modeli Forda z napędem elektrycznym trafił w tym roku jeden z najpopularniejszych samochodów dostawczych – E-Transit. Co ciekawe, jest on dostępny aż w 22 wariantach i oferuje możliwość indywidualnej zabudowy podobnie jak jego spalinowy odpowiednik. Wszystkie elektryczne modele są wyposażone w akumulatory o pojemności użytkowej na poziomie 67 kWh. Zostały one umieszczone pod podłogą, dzięki czemu przestrzeń ładunkowa popularnego vana w wersji elektrycznej nie zmniejszyła się.
Warto dodać – biorąc pod uwagę fakt, że E-Transit jest pojazdem dostawczym – że Ford wyposażył go najnowszą technologię znaną z Mustanga Mach-E. Mowa o systemie informacyjno-rozrywkowym SYNC 4, który umożliwia m.in. planowanie harmonogramu ładowań auta na konkretne dni tygodnia czy ustawienie konkretnej temperatury w kabinie, a wraz z nawigacją satelitarną dostarcza informacji o natężeniu ruchu, dostępnych miejscach parkingowych oraz wyznacza trasę z uwzględnieniem zasięgu pojazdu. Jedną z jego najważniejszych cech są także bezprzewodowe aktualizacje Ford Power-Up, które sprawiają, że samochód z biegiem lat może stawać się coraz lepszy i oferować funkcje niedostępne w momencie jego zakupu.
E-Transit nie był ostatnim słowem Forda, jeśli chodzi o elektryfikację pojazdów dostawczych. Koncern przedstawił na początku września bieżącego roku model E-Transit Custom, który jest w pełni elektryczną wersją najlepiej sprzedającego się samochodu dostawczego w Europie4. Jego głównym zadaniem będzie wyznaczenie nowego punktu odniesienia w segmencie jednotonowych pojazdów dostawczych w Europie oraz pomoc firmom w zmianie swoich flot na elektryczne auta użytkowe.
Ford potwierdził także wprowadzenie na rynek europejski do końca 2024 roku czterech nowych całkowicie elektrycznych pojazdów użytkowych. Będą to wspomniany wcześniej jednotonowy Transit Custom i wielozadaniowy Tourneo Custom, które trafią do sprzedaży w 2023 roku. Natomiast w 2024 roku do gamy dołączą mniejszy Transit Courier i wielozadaniowy Tourneo Courier nowej generacji.
Globalna transformacja „tu i teraz”
Oferowanie całkowicie elektrycznych wersji najpopularniejszych modeli stanowi ważny element strategii rozwoju elektromobilności Forda. Dzięki temu klienci mają realny wybór, zaś masowa produkcja pozwala obniżyć koszty i sprawia, że pojazdy elektryczne stają się dostępne dla większej liczby użytkowników.
Elektryczne samochody Forda trafiające do kierowców w Polsce i na całym świecie to „efekt końcowy” skomplikowanego procesu transformacji całej działalności koncernu. Ford deklarując przejście na w pełni elektryczne pojazdy stopniowo zmienia wszystkie aspekty prowadzenia biznesu, by móc wypełnić postawione sobie ambitne plany.
– Utworzyliśmy nową, globalną jednostkę organizacyjną Ford Model E, która koncentruje się na projektowaniu, produkcji i dystrybucji pojazdów elektrycznych i skomunikowanych. Jej zadaniem jest przyspieszenie wprowadzania innowacyjnych i prekursorskich pojazdów elektrycznych na dużą skalę, a także opracowywanie oprogramowania, technologii oraz usług związanych z pojazdami skomunikowanymi dla wszystkich modeli Forda. Drugą jednostką biznesową koncernu jest Ford Blue, którego zadaniem jest rozwijanie kultowych samochodów z silnikami spalinowymi. Zaś Ford Pro odpowiada za nasze pojazdy użytkowe wraz z rozbudowaną paletą usług dodatkowych – powiedział Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Ford nie tylko inwestuje w badania i rozwój akumulatorów oraz produkcję elektrycznych aut. Bardzo ważnym elementem strategii elektromobilności jest także odzyskiwanie i recykling baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych. Ford nawiązał współpracę z liderem i innowatorem w tym obszarze – firmą Redwood Materials, dzięki czemu te cenne „odpady” nie trafią na wysypisko śmieci, a wręcz przeciwnie – zostaną włączone do łańcucha dostaw, obniżając koszty produkcji nowych baterii oraz zmniejszając ślad węglowy przyszłych pojazdów elektrycznych.
– Wprowadzane zmiany mają nam pomóc przede wszystkim w zapewnieniu stabilnego, rentownego i długofalowego wzrostu sprzedaży, objęciu pozycji lidera w segmencie samochodów elektrycznych oraz ograniczaniu emisji dwutlenku węgla. Zgodnie z naszymi deklaracjami chcemy osiągnąć zerową emisję dla wszystkich pojazdów sprzedawanych w Europie oraz neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla dla wszystkich zakładów, logistyki i dostawców w Europie do roku 2035 – podsumował Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
1 Na podstawie całkowitej sprzedaży w latach 1977-2021
3 Raport PZPM – sprzedaż na polskim rynku, październik 2022 rok
4 Na podstawie danych S&P Global New Registrations 2021. Przez rynek europejski rozumie się następujące kraje: Austria, Belgia, Wielka Brytania, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Hiszpania, Rumunia, Szwecja, Szwajcaria i Turcja.
Aktualności i wydarzenia
-
Ford Motor Company – zgodnie z najnowszym raportem organizacji Lead the Charge…
-
Nie tylko na drogi. Ford Mustang Dark Horse dostępny także jako zestaw LEGO
Ford Polska niedawno przedstawił ofertę nowego Forda Mustanga w Polsce, w której… -
Ford SuperVan 4.2 najszybszym pojazdem wyczynowym typu „closed-wheel”, który kiedykolwiek pokonał Mount Panorama
Ford Performance zapisał nowe karty historii podczas australijskiego wyścigu… -
Charge Around the Globe – Lexie Alford i elektryczny Ford Explorer pokonują pustynię
Niesamowita podróż dookoła świata elektrycznym Fordem Explorerem trwa w najlepsze!… -
Ford Kuga ma już 16 lat. Zobacz, jak zmienił się ten model
Ford Kuga od momentu debiutu jest jednym z najbardziej cenionych samochodów… -
E-Transit najlepiej sprzedającym się elektrycznym samochodem dostawczym w Polsce
Nowy Ford E-Transit spotkał się ze znakomitym przyjęciem klientów. Model do… -
Sportowa fotografka Aleksandra Szmigiel – AutentycznE rozmowy w E-Transicie
Zaczynając studia na filologii polskiej myślała o tym, żeby swoją zawodową karierę… -
Zanim wyjedziesz na ferie. Zimowe akcesoria Forda, o których warto pamiętać
Pierwsze tygodnie roku to czas wyjazdów na ferie zimowe. Przed taką podróżą… -
Pierwszy w Polsce Ford Ranger nowej generacji przystosowany do działań ratowniczo-pożarniczych
W gamie Ford Pro można znaleźć wiele modeli, które można dostosować do indywidualnych… -
Ford Ranger Raptor z jeszcze lepszymi osiągami dzięki systemowi Live Valve firmy Fox
Nowy Ford Ranger Raptor w roczniku modelowym 2024 to najmocniejszy i najbardziej… -
Nowy Ford Transit Custom z systemem zapobiegającym wypadkom przy otwieraniu drzwi
Samochody dostawcze odgrywają coraz ważniejszą rolę w przestrzeni miejskiej,… -
„Nie ma miejsca na histerię”. Aleksandra Taistra – AutentycznE rozmowy w E-Transicie
Jako nastolatka chciała zostać weterynarzem i marzyła o pracy z końmi. Dzisiaj…